Estratègies per l'ensenyament de la música moderna

Vicent Gil
Música moderna
Área de coñecemento
Contexto educativo
146 Visitas
Compartir

L'alumnat que cursa Música com a assignatura optativa a 4t d'ESO disposa d'elements per valorar les diferents propostes musicals amb criteri, atesa la formació musical prèvia. Tanmateix, sovint la influència de les xarxes socials o les opinions que es difonen als mitjans de comunicació tenen un major pes. Tot seguit proposem una estratègia per al tractament de la música moderna a l'aula.

L’activitat s'anomena “el meu grup preferit”. Consisteix a elaborar a Aules (aula virtual Moodle) un glossari sobre grups musicals o solistes d'elecció pròpia. Cada estudiant participa al glossari amb una referència. Posteriorment s’obri un fòrum on cada participant ha de comentar com a mínim dues entrades del glossari. Finalment, s’obri una consulta on cada participant vota el grup/solista preferit.

Considerem que aquesta estratègia és efectiva pel fet que l'alumnat troba un espai d'expressió, al temps que reflexiona sobre el valor de la netiqueta en la interacció virtual (INCIBE, 2022).

D'acord amb el currículum d'ESO a la Comunitat Valenciana (GVA, 2025), aquesta activitat se relaciona amb les següents competències específiques (CE):

  • CE 1. Identificar propostes musicals corporals i multidisciplinàries en els diferents contextos de creació, reconeixent la funció cultural i social d’aquesta matèria a través de la percepció activa, amb sentit crític, i una actitud oberta i respectuosa.
  • CE 2. Analitzar els elements estructurals i tècnics de diferents manifestacions musicals i expressar opinions de manera crítica i creativa, valorant els gustos i les identitats musicals dels altres. 
  • CE 5. Utilitzar recursos digitals per a l’escolta, la interpretació, la investigació, la sonorització, la creació i la difusió de projectes artístics, així com per a l’edició de so i imatge de manera crítica i responsable, aplicant la normativa vigent.

Referències

Generalitat Valenciana [GVA]. (2025). Currículum d'Educació Secundària Obligatòria. https://portal.edu.gva.es/noucurriculum/secundaria/

Instituto Nacional de Ciberseguridad [INCIBE]. (2022). Netiqueta: comportamiento en línea. https://www.incibe.es/menores/materiales/netiqueta-comportamiento-en-linea