Característiques generals dels peixos

Salvador Vidal
Descripció de l'activitat
Àrea de coneixement
298 Visites
Compartir

Aquesta situació d'aprenentage la treballarem de forma cooperativa, mitjançant el mètode Puzzle de Aronson. La classe s'organitzarà en grups de 2-3 alumnes i es repartirareu els sis blocs en els que es divideix el tema.

 

Grup 1: Forma i anatomia externa.

Grup 2: Edat i creixement.

Grup 3: Reproducció

Grup 4: Alimentació

Grup 5: Cicles biològics de la ictiofauna

Grup 6: Relacions dels peixos amb el seu medi (alteracions humanes, introducció d'espècies exòtiques, etc.)

Cada grup s'encarregarà d'elaborar l'apartat corresponent i posteriorment explicar-ho a la resta del grup utilitzant eines digitals (presentació en office 365, pissarra digital, etc.).
 

 

Com s'avaluarà? a través dels següents ítems:
1.- Lliurar el treball d'investigació realitzat: tasca treball d'investigació. (25%)
2.- Exposar el treball, emprant qualsevol dels recursos digitals disponibles: tasca exposició. (25%)
3.- Llançar una qüestió a la resta de la classe (coavaluació): fòrum preguntes i respostes. (25%)
4.- Qüestionari final autoavaluable: qüestionari. (25%)

 

Informació addicional per facilitar la tasca d'investigació:

  • Grup 1: Les familias continentales primaries son: -Ciprínids; -Cobítids; -Balitórids. Resulta fonamental indicar exemples de cadascun dels grups. Diadroms, anadroms i catadroms, cal indicar les característiques dels mateixos i novament mostrar exemples.
  • Grup 2: el creixement d'una espècie concreta depen d'una serie de factors. Quins son? descriu com afecten els mateixos al creixement de les espècies. Per determinar l'edat d'un peix utilitzem tant les escames com els otolits. Resulta important mostrar imatges, descriure el procés de datació i fins i tot realitzar una pràctica en "directe" on es determine l'edat d'un peix a través dels mètodes explicats. A través de les grafiques de regressió (pes-longitut) podem obtindre molta informació rellevant, però com s'elaboren aquestes gràfiques?
  • Grup 3: la variabilitat genètica presenta aspectes positius i negatius, cal realitzar una reflexió sobre els mateixos. Rellevància de les zones de freza en la reproducció piscícola. Explicar els tipus de reproducció i també els tipus de fecundació.
  • Grup 4: les preferències alimentaries ens permetes classificar els peixos en herbívors, carnívors, detritivors i omnivors. Descriu els hàbits d'alimentació e indica exemples de cada grup. Com a conseqüència de la seva alimentació, les espècies piscícoles presenten una serie de adaptacions. Cal mostrar-les i buscar una explicació a les mateixes.
  • Grup 5: fa referència tant als cicles biològics (fase larvaria, juvenil, adulta, etc.) de les distintes espècies com als moviments migratoris de les espècies. Totes les espècies son migratories? Existeixen espècies piscícoles sedentaries? Indicar exemples facilita la comprensió dels conceptes introduits.
  • Grup 6: els peixos s'adapten al medi tant física com morfològicament, resulta important mostrar aquestes adaptacions. Exemples d'alteracions humanes que provoquen canvis en el medi aquàtic. Els canvis de paràmetres físics com la temperatura, oxigen dissolt o la salinitat tenen conseqüències que han de ser estudiades en aques bloc.

 

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0